Hvordan skrive CV? Den ultimate guiden

Du har kanskje funnet drømmejobben og lurer nå på hvordan du kan få den? I denne guiden gir vi deg et oppsett på hvordan skrive en CV.

Curriculum Vitae, eller CV, er latinsk for «livets løp». Hensikten med en CV er å gi arbeidsgiver eller bemanningsbyrå en rask og god oversikt over ditt profesjonelle livsløp, både når det gjelder utdanning, arbeidserfaring og annet som er relevant for stillingen og som beskriver deg som jobbsøker, i et optimalt format.

Hold alltid din CV oppdatert

Det er derfor svært viktig at CV-en din er oversiktlig, omfattende (men ikke for detaljorientert), logisk oppbygd og informativ. CV-en skal være et dynamisk dokument. Det betyr at den må videreutvikles etter hvert som tiden går og du får mer arbeidserfaring og/eller utdanning. Den skal heller ikke være innholdsmessig statisk, men bør endres avhengig av i hvilken sammenheng du skal bruke den.

Dette må du ha med i din CV

  1. Kontaktinformasjon
  2. Arbeidserfaring
  3. Utdanning og kurs
  4. Relevante ferdigheter og kunnskaper for jobben du søker
  5. Referanser

 

Bente viser hvordan skrive cv

Trenger du hjelp med CV og søknad?

Vi i Bjørg Fjell hjelper det gjerne dersom du står fast og trenger hjelp med utforming av CV og søknad.

Ta kontakt med oss i dag for hjelp med CV og søknad

 

Så, hvordan skrive en god CV?

Begynn øverst på første side med kontaktinformasjon. Vanligst er:

  • Navn
  • Adresse
  • Alder (fødselsdato)
  • Sivilstand (og eventuelle barn)
  • E-post og telefonnummer
  • Lenke til din LinkedIn-profil.
  • Noen lager også en oppsummering innledningsvis som med få ord beskriver deg som person og som jobbsøker. Husk: Alt må kunne etterprøves.

Kategoriser delen under kontaktinformasjon eksempelvis slik:

  • Arbeidserfaring i kronologisk rekkefølge
  • Utdanning i kronologisk rekkefølge
  • Kurs (husk at dette skal være relevant for stillingen du søker.)
  • Annen erfaring (for eksempel kan vise at du har initiativ, erfaring fra frivillig arbeid, er en god leder, har spesialkompetanse innen et område, eller lignende.)
  • Du kan også legge til språkkunnskaper, IT/IKT-kunnskap og annen relevant informasjon for den aktuelle jobben.

Presentasjon av arbeidserfaring i din CV

Arbeidserfaringen bør inneholde tre elementer for å gi best mulig oversikt over relevant erfaring du sitter med. Hvordan elementene presenteres visuelt kan gjøres på mange måter, men bør alltid inkludere:

  • Periode du jobbet (mm.åå – mm.åå. Husk å få med måned og år både da du startet og sluttet i jobben)
  • Arbeidsgiver og stillingstittel
  • Dersom du ønsker, og stillingen er særlig relevant kan du skrive et par setninger om hva stillingen har gått ut på.

Her er noen punkter det er viktig å ta hensyn til når du skriver en god CV:

  • Lag deg et elektronisk system som er lett å redigere, gjerne skjematisk. Det gjør CV-en mer oversiktlig.
  • Begynn bakfra (eksempelvis med grunnutdanning før videreutdanning) når du skal beskrive jobber og utdanning.
  • Avslutt (øverst i skjemaet) med nåværende jobb eller utdanning. Da er det lettere å redigere. Du legger det siste inn på toppen etter hvert som du får ny erfaring/utdanning.
  • Ta kontakt med tidligere arbeidsgivere og avtal hvem du kan oppgi som referanse. Lag en egen liste med kontaktinformasjon på disse. Husk: Du må alltid ha forespurt personen før du oppgir vedkommende som referanse.
  • Tenk igjennom og skriv ned de tingene som best beskriver deg. Tenk bredt, men vær forsiktig med å være for original. Det kan tolkes som særhet og slå negativt ut. Denne listen er god å ha både når du skal lage en jobbrelevant CV og søknad, samt forberede deg til et intervju.
  • NB: Har du tidsmessige «hull» i CV-en din bør du finne en rimelig og velbegrunnet forklaring på hvorfor «hullene» er der.

Lykke til!

Trenger du hjelp med CV og søknad?

Vi i Bjørg Fjell hjelper det gjerne dersom du står fast og trenger hjelp med utforming av CV og søknad.

Ta kontakt med oss i dag for hjelp med CV og søknad