Hvordan skrive en CV? Den ultimate guiden

Ønsker du å lære hvordan skrive en CV? Denne ultimate guiden inneholder alle nødvendige tips og triks for å oppnå en vellykket profil. Kanskje du har funnet drømmejobben din, og lurer på hvordan du kan få den? I dette oppsettet skal vi vise deg hvordan man setter sammen en god CV.

Latinsk for «livets løp» er Curriculum Vitae, forkortet CV. Formålet er å gi en potensiell arbeidsgiver eller et bemanningsbyrå en rask og nyttig oversikt over ditt karriereløp. Utdanning, erfaring og annen informasjon som passer til stillingen du søker på – alt tilrettelagt på best mulig måte.

Hold alltid din CV oppdatert

Det er derfor svært viktig at CV-en din er oversiktlig, omfattende (men ikke for detaljorientert), logisk oppbygd og informativ. Det skal være et dynamisk dokument som utvikles og endres over tid, og som tilpasses ulike sammenhenger du skal bruke den til.

Disse fem delene må du ha med

  1. Kontaktinformasjon
  2. Arbeidserfaring
  3. Utdanning og kurs
  4. Relevante ferdigheter og kunnskaper for jobben du søker
  5. Referanser

 

Bente viser hvordan skrive cv

Trenger du hjelp med CV og søknad?

Vi i Bjørg Fjell hjelper det gjerne dersom du står fast og trenger hjelp med utforming av CV og søknad.

Ta kontakt med oss i dag for hjelp med CV og søknad

 

Hvordan skrive en CV?

Begynn øverst på første side med kontaktinformasjon. Vanligst er:

  • Navn
  • Adresse
  • Alder (fødselsdato)
  • Sivilstand (og eventuelle barn)
  • E-post og telefonnummer
  • Lenke til din LinkedIn-profil.
  • Noen lager også en oppsummering innledningsvis som med få ord beskriver deg som person og som jobbsøker. Husk: Alt må kunne etterprøves.

Kategoriser delen under kontaktinformasjon eksempelvis slik:

  • Arbeidserfaring i kronologisk rekkefølge
  • Utdanning i kronologisk rekkefølge
  • Kurs (husk at dette skal være relevant for stillingen du søker.)
  • Annen erfaring (for eksempel kan vise at du har initiativ, erfaring fra frivillig arbeid, er en god leder, har spesialkompetanse innen et område, eller lignende.)
  • Du kan også legge til språkkunnskaper, IT/IKT-kunnskap og annen relevant informasjon for den aktuelle jobben.

Presentasjon av arbeidserfaring i din CV

Arbeidserfaringen bør inneholde tre elementer for å gi best mulig oversikt over relevant erfaring du sitter med. Hvordan elementene presenteres visuelt kan gjøres på mange måter, men bør alltid inkludere:

  • Periode du jobbet (mm.åå – mm.åå. Husk å få med måned og år både da du startet og sluttet i jobben)
  • Arbeidsgiver og stillingstittel
  • Dersom du ønsker, og stillingen er særlig relevant kan du skrive et par setninger om hva stillingen har gått ut på.

Her er noen punkter det er viktig å ta hensyn til:

  • Lag deg et elektronisk system som er lett å redigere, gjerne skjematisk. Det gjør CV-en mer oversiktlig. Bruk gjerne en CV-mal.
  • Begynn bakfra (eksempelvis med grunnutdanning før videreutdanning) når du skal beskrive jobber og utdanning.
  • Avslutt (øverst i skjemaet) med nåværende jobb eller utdanning. Da er det lettere å redigere. Du legger det siste inn på toppen etter hvert som du får ny erfaring/utdanning.
  • Ta kontakt med tidligere arbeidsgivere og avtal hvem du kan oppgi som referanse. Lag en egen liste med kontaktinformasjon på disse. Husk: Du må alltid ha forespurt personen før du oppgir vedkommende som referanse.
  • Tenk igjennom og skriv ned de tingene som best beskriver deg. Tenk bredt, men vær forsiktig med å være for original. Det kan tolkes som særhet og slå negativt ut. Denne listen er god å ha både når du skal lage en jobbrelevant CV og søknad, samt forberede deg til et intervju.
  • NB: Har du tidsmessige «hull» i CV-en din bør du finne en rimelig og velbegrunnet forklaring på hvorfor «hullene» er der.

Lykke til!

Vi gir deg også råd til jobbintervjuet.

Trenger du hjelp med CV eller søknad?

Vi i Bjørg Fjell hjelper det gjerne dersom du står fast og trenger hjelp med utforming av CV og søknad.

Ta kontakt med oss i dag!